Máte svadobný deň za sebou, opadol z vás všetok stres a napätie, môžete sa už len tešiť na spoločne strávené chvíle. Pred svadbou bolo veľa vecí, ktoré ste museli zariadiť, preto si už väčšina z vás myslí, že po má po „tom“ a netreba sa už ničím stresovať. Opak je však pravdou. Pripravili sme pre vás malý sumár l administratívnych povinností, ktoré na vás čakajú po svadbe, na čo nezabudnúť a treba zariadiť, aby ste v kľude mohli odcestovať na medové týždne.
Väčšina formalít, ktoré treba vybaviť po svadbe spočíva v zmene priezviska, prípadne v zmene trvalého bydliska. Zmenu musíte uviezť všade tam, kde je potrebné preukázať sa dokladom totožnosti, najlepšie do 30 dní od jej vzniku. Otázkou je, ale kde začať? Čo treba zariadiť ako prvé a čo počká? V našom článku nájdete inštitúcie, ktoré treba navštíviť a kde všade zmenu nahlásiť. Môže sa vám to zdať ako beh na dlhú trať, preto sme vám to zjednodušili našim manuálom, aby ste aj tieto povinnosti zvládli bez stresu.
Sobášny list
Kľúčový je práve tento dokument, pre ďalšie vybavovanie i váš život. Do nahlasovania zmien sa môžete pustiť až v momente, keď ho máte doma. Sobášny list budete potrebovať pri zmenách v dokladoch ako pas či občiansky preukaz. Vyzdvihnúť si ho môžete na matrike do 3 dní od sobáša, bez ohľadu na to, či ste mali svadbu v kostole alebo na úrade.
Skôr, ako sa pustíte do nahlasovania zmien, medzi prvými by ste mali informovať zamestnávateľa alebo personálne oddelenie firmy, v ktorej pracujete o zmene stavu, vášho priezviska, prípadne trvalého bydliska. Jedným z dôvodov je správne vyplácanie mzdy a nahlásenie zmien do sociálnej poisťovne.
Zmena trvalého bydliska
Nie je to pravidlo, ale stáva sa, že so zmenou priezviska meníte aj miesto trvalého bydliska. Ak je toto aj váš prípad, potom hneď ako budete mať v rukách sobášny list, zájdite na matriku v mieste nového trvalého bydliska. Tá vás zaregistruje a vydá vám tlačivá nevyhnutné k akceptácii zmeny trvalého bydliska pre ďalšie úrady a inštitúcie. Pre vybavenie budete potrebovať už spomínaný sobášny list a list vlastníctva nehnuteľnosti, na ktorej adrese máte záujem nahlásiť si trvalé bydlisko.
Zmena dokladov
Občiansky preukaz
Ak ste zmenili priezvisko, aj trvalé bydlisko, tak medzi prvými dokladmi je potrebné vymeniť občiansky preukaz. O výmenu by ste mali požiadať na príslušnom oddelení Policajného zboru do 30 dní od uzavretia manželstva, pretože starý občiansky bude neplatný. Výmena starého občianskeho za nový z dôvodu sobáša a následnej zmeny priezviska je bez poplatku. Nezabudnite, že je potrebné si priniesť sobášny list, starý občiansky preukaz a ak meníte aj trvalé bydlisko, tak všetky dokumenty vydané miestnou matrikou.
Cestovný pas
Za normálnych okolností nie je vybavenie cestovného pasu až také dôležité, kľudne si to môžete nechať na neskôr. Týka sa to len tých, ktorí si naplánovali svadobnú cestu tesne po svadbe a jeho výmenu potrebujú riešiť urgentne. O výmenu môžete požiadať tak isto na príslušnom policajnom oddelení, avšak rátajte s tým, že urgentné vybavenie cestovného pasu vás bude stáť nemalé peniaze. Cenník poplatkov za vydanie dokladov si pozrite na stránke príslušného oddelenia policajného zboru, aby ste nezostali pri vybavovaní nemilo zaskočení.
TIP pre vás: Ak cestujete krátko po svadbe na svadobnú cestu, no ešte nemáte vybavený nový občiansky preukaz, na ktorý je možné cestovať v rámci schengenského priestoru, zoberte si ako doklad starý pas, ktorý vám poslúži na overenie vašej identity. Pokiaľ na dovolenku či svadobnú cestu letíte, skontrolujte si tiež, na aké priezvisko máte zarezervované letenky, aby korešpondovalo s dokladom, ktorým sa budete preukazovať. Ak máte na letenke staré meno, no všetky vaše doklady sú vystavené už na nové, informujte sa u danej leteckej spoločnosti či predajcu leteniek, ako máte postupovať.
Vodičský preukaz
Ak využívate auto pomerne často, tak potom hneď po zmene občianskeho preukazuje by mal prísť na radu vodičský preukaz. Na požiadanie o vydanie nového vodičského preukazu máte zo zákona 7 dní od zmeny priezviska alebo trvalého bydliska. Príslušný orgán Policajného zboru by vám ho mal vydať za nie veľmi vysoký poplatok do 30 dní. Pokiaľ by ste však chceli vydanie urýchliť a mať vodičský preukaz do 2 dní, pripravte sa tak isto ako pri cestovnom pase, že si poriadne za to priplatíte.
Ak ste majiteľkou auta, nezabudnite, že zmeny treba vykonať aj v technickom preukaze. A keďže by sa mali všetky údaje zhodovať, zmenu musíte nahlásiť aj v poisťovni, v ktorej máte uzatvorené PZP, prípadne aj havarijné poistenie.
Kde ešte treba zmeny nahlásiť?
Zdravotná poisťovňa
Kartička poistenca je spolu s občianskym preukazom základným dokladom, ktorý by ste mali mať pri sebe za každých okolností. Zmenu osobných údajov by ste mali vašej zdravotnej poisťovni nahlásiť vyplnením predpísaného tlačiva v lehote do 8 dní od sobáša. V opačnom prípade vám podľa zákona môžu hroziť nemalé finančné sankcie. Na vybavenie budete potrebovať opäť sobášny list a nový občiansky preukaz.
Sociálna poisťovňa
Zmenu osobných údajov je potrebné v sociálnej poisťovni nahlásiť do 8 dní od uzavretia sobáša. Ak pracujete, je povinný túto zmenu nahlásiť váš zamestnávateľ. Ak nepracujete, ideálne je vybaviť to osobne. Pri nahlasovaní zmeny musíte doložiť sobášny list a aj nový občiansky preukaz.
Daňový úrad, živnostenský úrad
V prípade, že nie ste zamestnaná, ale prevádzkujete živnosť, nezabudnite zmenu údajov a zmenu trvalého bydliska nahlásiť aj na živnostenskom a daňovom úrade. Pri nahlasovaní zmeny živnostenskému úradu ste povinná dodržať zákonnú lehotu 15 dní, v prípade daňového úradu je platná 30 dňová zákonná lehota. V prípade oboch úradov budete ako doklad opäť potrebovať sobášny list a nový občiansky preukaz.
Banky, poisťovne a ďalšie finančné a iné inštitúcie
Po nahlásení zmien všetkým vyššie uvedeným úradom by malo nasledovať nahlásenie zmien vo finančných inštitúciách. Začať môžete bankou, v ktorej máte vedený účet či hypotéku, pokračovať môžete dôchodkovou správcovskou spoločnosťou, kde môžete mať uzatvorené sporenie do 2. piliera. Určite nezabudnite ani na poisťovne, v ktorých máte uzatvorené životné poistenia, poistenia nehnuteľností, poistenia k autu či ďalšie majetkové poistenia. Pokiaľ svoje financie riešite v spolupráci s finančným poradcom, budete to mať podstatne jednoduchšie. Ten za vás pripraví všetky podklady a všetky potrebné dokumenty vám prinesie už len podpísať.
Po uzatvorení kategórie finančných inštitúcií môžete pokračovať nahlásením zmeny u svojho mobilného operátora či všetkých spoločností, v ktorých máte vedené klubové karty. Niektoré zo zmien sa dajú nahlásiť telefonicky, či e-mailom, preto sa radšej vopred informujte aké máte možnosti.
Áno, určite to vyzerá že je toho veľmi veľa, no veríme, že sme vám to našim manuálom, ako na nič nezabudnúť, troška uľahčili.
Pamätajte na to, že po vybavení všetkých formalít na váš čakajú už len krásne medové týždne.
Zdroj fotiek: pinterest.com, depositphotos.com